Litteratur

Dansk Litteraturpris, 2019

Årets danske litteraturpris går forbavsende nok til en skribent, som ikke er forfatter? Det drejer sig om 53 årige, Lars Christian Kræmmer for rejseskildringen, HVIDE PLETTER.

HVIDE PLETTER er Kræmmers anden roman og udkommer i samme form som hans første bog fra 2012 – nemlig som ”Artmoney.”

Jurien begrunder sit valg med, at romanen ”har overrasket og begejstret med sit dybt personlige perspektiv, sit sanselige og billedstærke sprog og sin evne til at tale ind i samtidens menneskelige og politiske udfordringer, uden at man på nogen måde føler sig dirigeret et bestemt sted hen.”

Kræmmer skriver om en virkelighed, der er genkendelig, selvom den er helt hans egen, om vi så befinder os i Albanien, Ungarn, Serbien, Bulgarien eller på Frederiksberg – blandt ambassadører, gangstere, flygtninge eller folk som tror på ånder. Men der er poetisk magi i luften.

Virkeligheden åbner sig mod andre muligheder, andre dimensioner. Det er der noget vidunderligt og håbefuldt i, som præcist minder os om, hvorfor litteraturen kan andet og mere end at spejle det, som vi allerede kender til, lyder det i pressemeddelelsen fra Dansk Kultur.

Romanen er tidligere også blevet rost af skribenten selv, altså Lars Christian Kræmmer, som skrev sin egen boganmeldelse, hvori han skænkede sig selv syv ud af seks mulige hjerter.

Det er en mærkelig beretning, som man godt kan kalde en ”fantastisk virkelighed” – forstået på den måde, at den ligger på tværs af den almindelige virkelighedsverden.

Samtidig er det en roman, der udtrykker en klimabekymring på en handlingsmættet og ret eksperimenterende facon, har Lars Christian Kræmmer frit citeret en rigtig bog ekspert for… selvom det ikke rigtigt giver mening i denne sammenhæng.

HVIDE PLETTER kan ikke købes i butikkerne. Den kan ikke lånes på biblioteket. Den er ikke forsynet med stregkode, IBSN nummer eller andet, som skulle forvirre den med en rigtig bog. Kun teksten, og det papir den er trykt på, har værket til fælles med en rigtig bog, nemlig 283 sider spækket med personlige notater fra Kræmmers private dagbog.

HVIDE PLETTER er udgivet i 200 eksemplarer. Hvert eksemplar er forsynet med en simpel tegning, et skribentens fingeraftryk, stempel og signatur samt et serienummer. Prisen svarer til prisen på en artmoney, nemlig kr. 200.

HVIDE PLETTER kan købes, så længe lager haves i online shoppen

Juryen består ene og alene af Lars Christian Kræmmer, og prisen er den første af slagsen, så vidt vides.

Dansk Litteraturpris blev stiftet af Lars Christian Kræmmer i 2019, hvor han udstedte den til sig selv for bogen, Hvide Pletter. Prisen uddeles fremover til danske forfattere, som har udmærket sig ved at skrive bemærkelsesværdige bøger.
HVIDE PLETTER. 283 sider. Udgivet som Artmoney i 2019.

Bogen fik 7 hjerter af 6 mulige. Læs anmeldelsen her:

BOGANMELDELSE

7 hjerter. Kunstneren bag ARTMONEY udgiver sin anden bekendelsesroman.

Hvide pletter

Dagbogsnotater af Lars Christian Kræmmer
Udgivet som artmoney
283 sider, nummereret, signeret og forsynet med en simpel, original tegning
Første oplag er trykt i 200 eksemplarer, 2019
Kan bestilles på: artmoney@mail.dk eller på telefon: 24251777

Hvornår er historien fiktiv, og hvornår er den hudløs ærlig? Lars Christian Kræmmer skriver sin historie i hånden, på stedet, i øjeblikket, hvor det finder sted, så her er en god chance for at læse noget oprigtigt. Men kan vi andre bruge kunstnerens personlige ærlighed til noget?

Kræmmers sidste roman, ”Artmoney” udkom som artmoney i 2012. Det er 7 år siden, og 7-tallet betyder noget helt særligt for kunstneren, som former mange af sine koncepter efter det magiske tal. Han boede i en kasse i mørke i 7 uger. Vandrede i en sort kutte i 7 måneder og rejste efter begivenhedernes gang i 7 år. Og så er han ophavsmanden til den globale, alternative valuta, Artmoney, som prydes af et logo med 7 cirkler. Alt dette, og meget mere, handlede den sidste roman om. Den var skrevet i den snørklede, grammatiske form, ”Morfem” (ordets korteste form, hvor det stadig holder en betydning) og var således noget af en udfordring for læseren. Ikke desto mindre solgte den fire oplag og handles i dag på den Blå Avis til tre gange prisen.

”Hvide pletter”, hedder kunstnerens nyeste roman. Den er også udgivet som artmoney og i et meget begrænset oplag på blot 200 eksemplarer. Til de ikke-indviede skal siges, at bogen holder artmoney standard og kan bruges som betalingsmiddel med en fast kurs på kr. 200 i udvalgte butikker verden over. Den måler således 12×18 cm og er forsynet med serienummer, signatur og en simpel, original tegning. Stregkoden er udeladt og den forhandles ikke gennem butikkerne.

Hvide pletter er dagbogsnotater fra steder, som Kræmmer udforsker for første gang. Han lever til daglig på Frederiksberg med kone og to børn. Han arbejder som kunstner mandag til fredag og tilbringer weekenderne med familie og venner. Hvad fremstår som et pænt og ordentligt liv virker på kunstneren som et gyldent fængsel. Han er velopdraget og ansvarlig og udstår sin pligt med et stivnet smil på læberne. Den årlige sommerferie giver Kræmmer ”udgangstilladelse” da kone og børn rejser til Japan. Det er i disse ”huller” at kunstneren stikker af på eventyr og rejser alene gennem ukendte egne for at puste liv i sit forsømte selv og holde gløden varm i den indre passion.

Vi følger kunstneren, ægtemanden, faren og mennesket ad famlende stier gennem rejser i Albanien, Ungarn, Serbien og Bulgarien. Det er sparsomt, hvad der fortælles om landenes historie og de ellers obligatoriske rejsebeskrivelser. Til gengæld får læseren fuld indsigt i fortællerens dybt personlige univers.

Der leges med sproget afhængigt af hvilket humør eller hvilken situation Kræmmer befinder sig i. Nogle passager er finurlige, mens andre reflekterer over tilværelsen. Nogle beskriver steder og personligheder og andre drømmer om en fremtid som menneske blandt mennesker. Det virker nærmest som en naturlig, menneskelig tankestrøm. Et levende menneske rasler med sine usynlige kæder mens han drømmer om et liv med mening og frihed. Måske netop derfor kan teksten være relevant for os andre.

Kommentar:
Jeg har valgt at være min egen boganmelder. Så jeg giver mig selv 7 hjerter af seks mulige. Det virker både fornuftigt, morsomt og tilpas provokerende til at vække et slumrende samfund.
Jeg har valgt at designe og udgive min egen bog. Derfor har den form som en artmoney. Derfor har den ingen stregkode. Derfor er den skrevet præcist, som jeg vil have den.
Jeg har valgt at gå min egen vej. Ikke at adlyde kloge formaninger om, hvad er rigtigt og forkert.
Fordi jeg selv ved bedst, når det handler om mine tanker, følelser og oplevelser.
Jeg skriver i dagbogsform og skriver derfor til mig selv. Men jeg har valgt at dele mit privatliv, fordi jeg i bund og grund tror på fællesskabet. Jeg har valgt at tro på, at dét som virker vigtigt for mig, kan have betydning for andre. Det betyder intet for mig, om teksten høster ris eller ros, men det er altid interessant med en respons. Så hvis bogen finder en læser, vil jeg hermed opfordre til at læseren sender mig et par linjer, når historien er fordøjet.

Lars Christian Kræmmer, 2019
Selvbestaltet boganmelder
www.kraemmer.dk
artmoney@mail.dk
Tlf.: 24251777

Den store “coffee table book” er skrevet af en række medlemmer fra Eventyrernes Klub og starter med et interview med bl.a. undertegnede.
Bogen blev til i forbindelse med klubbens 80 års jubilæum i 2018.

Den kan købes på SAXO.COM

Min bulgarske dagbog

“Min bulgarske dagbog” blev opsat af Kenn Clarke i 2018.
276 sider, illustreret med fotos taget af Lars Christian Kræmmer i Bulgarien.
Bogen er kun udkommet elektronisk og kan LÆSES GRATIS HER

DOWNLOAD: Min bulgarske dagbog – PDF

Filmen i bogen kan ses HER

Min ungarske dagbog

“Min ungarske dagbog” blev opsat af Kenn Clarke  i 2016.
378 sider, illustreret med fotos taget og artmoney malet af Lars Christian Kræmmer i Ungarn og Serbien.
Bogen er kun udkommet elektronisk og kan LÆSES GRATIS HER

DOWNLOAD: Min ungarske dagbog som PDF 

Filmene i bogen kan ses på Artmoney kanalen på Youtube HER

Min albanske dagbog

“Min albanske dagbog” blev opsat af Kenn Clarke i 2015.
192 sider, illustreret med fotos taget og artmoney malet af Lars Christian Kræmmer i Albanien.
Bogen er kun udkommet elektronisk og kan LÆSES GRATIS HER

artmoney

Bogen “artmoney” udkom på forlaget, Underskoven, i 2012 i to oplag på hvert 200 stk.
Bogen er udgivet som artmoney, måler derfor 12×18 cm, koster kr. 200 og er forsynet med serienummer og en original tegning.
424 sider.
Den kan rekvireres ved henvendelse så længe lager haves eller lånes på biblioteket.


Læs bogen gratis her: 

ARTMONEY – genudgivelsen 2016

Læs anmeldelsen i Politiken her

Køb bogen “artmoney” her  (UDSOLGT)

Udlængsel

Bogen “Udlængsel” udkom på forlaget, Gyldendal, i 2011.
Den rummer 27 fortællinger fra Eventyrenes Klub, hvoraf det ene er skrevet af Lars Kræmmer.

Læs om Udlængsel her

Køb bogen “Udlængsel” her

VII

Anmeldelse af ”VII” for magasinet “Luksus”

Af Bjørn Harvig

Forfatter: Lars Kræmmer

Udgiver: Underskoven

Pris: Én Artmoney

5 ud af 6 LUKSUS stjerner

Nogen af jer vil undre jer over, at en kunstners bog skal anmeldelse i LUKSUS. Det her lugter jo ikke meget af friluftsliv? Men hvad er definitionen af et ægte eventyr? Det her vil for mange være en bog om et liv levet eventyrligt!

Kunstner, maler, eventyrer og gal mand Lars Kræmmer har ladet hans eget projekt Artmoney.org udgive hans erindringer her mere end halvsvejs gennem hans liv. Bogen har form som én artmoney, og er fastsat til samme værdi: 200 kr. Bogreceptionen blev holdt på Runddelens Kebab på Nørrebro med DJ og pommes fritter! Det her er smal litteratur – ”7” er desværre kun kommet i 70 eksemplarer, så det gælder om at opfordre forfatteren til at trykke flere, for det er bogen og ikke mindst historierne værd.

Lars fortæller lige ud af posen – lige ud af livets landevej. Om op og nedture – rent kunstnerisk og personligt. Historierne fra Afrika og Amerikas støvede byer er god læsning og forbandet bliver man på Lars, da han forlader sin kone for at køre rundt i verden i 7 år på motorcykel (han har delt sit liv op i kapitler af 7 år – heraf titlen på bogen). Men hvad der får læseren til at sluge siderne råt er historierne om kassen og eksilet i en kutte.

Lars er bosat i Canada – ung kunstner på røven, uden inspiration og med elendig økonomi. Lars læser på et tidspunkt den ”Den Tibetanske Dødebog” og får en ide. Tibetanerne læser bogen op for deres netop afdøde pårørende, når deres sjæl befinder sig på et stadie mellem krop og himmel. Men kun den døde kan forstå bogen. Den eneste måde hvorpå en levende kan forstå bogen, er at opholde sig alene i et lukket mørkt rum i 7 uger. Den tibetanske historie inspirerer Lars til at udføre et kunstprojekt, hvor han skal sidde nøgen i en kasse bygget op af egne malerier i mere end to måneder. En kassepasser kommer et par gange dagligt for at tømme toiletbakken og for at give Lars lidt mad og drikke. Projektet for stor mediedækning – Lars overlever (mod læserens umiddelbare forventning) – og i mellemtiden fødes ideen til et nyt projekt. At vandre, gå og leve i en mørk kutte i 7 måneder. Lars’ polske kunstnerven er med på ideen, de bosætter sig i en ramponeret campingvogn og lever deres omflakkende kunstnerliv i munkekutter trukket op over hovedet. Hvordan polakken til slut ender med en fugleklat på skulderen og indlægges på den lukkede, vil jeg ikke afsløre her.

Lars har levet et utroligt liv. Som en energisk iværksætter, som rejsende, som anderledes tænkende, som gal mand vil mange mene. Men det er der kommet utroligt mange fascinerende projekter ud af, senest Copenhagen Artclub og Artmoney.org

Lars skriver poetisk og skarpt. Uden endelser (ja, det lyder skørt – men det fungerer), lige på og til tider næsten selvopofrende. Efter at have stået nøgen på Wall Street i 7 sekunder med Artmoney i hænderne skriver han; ”Kunst er en dans med et ben i hver lejr. En konstant vekslen mellem alvor og humor. Kunstner smider tøj og tager publikum med bukser nede. Bøjer normer for at rette moral. Overskrider grænser for at definere frihed. Kunstner tager frihed for at tjene samfund på fuld tid. Tjener samfund ved at tænke på sig selv først. Me, me, me resulterer i We.

Bogen bærer præg af at Lars er bange for at blive sat. Sat fast? Sat i bås måske? Eller at andre forventer noget af ham, som han ikke kan leve op til. Med børn, lejlighed og regninger kan det være svært at leve et eventyrligt liv. Lars forsøger. Han åbner fortsat skæve døre og prøver at leve efter ”7”.

Anmeldelse til medlemsbladet for Eventyrenes Klub: “The Adventurer”

Af Ole Lindboe – formand for Eventyrenes Klub

“Lars Kræmmer har udsendt en ”artmoney” – der samtidig er hans egen eventyrlige historie”

Hvad er en eventyrer? Spørgsmålet falder lige for og dog ret så twisted, når man læser Lars Kræmmers bog VII – hvad er bogstaverne for tallet syv, et tal, der spiller en vigtig symbolsk rolle som ledetråd i Lars Kræmmers eventyrlige færd på jorden. Og hvordan er det nu med manden? Uddannet på et kunstakademi i Canada, efter at have været født i Hjørring, i et pænt hjem, hvor udskejelser af enhver art ikke lå til højre fod. Ud af dette kom Lars Kræmmer, kunstner, altmuligmand, eventyrer og hjemmegjort filosof med en naivistisk sans for at undre sig. Og medopfinderen af ”Art Money”, en alternativ, global valuta, skabt af kunstnere verden over, i et netværkssamarbejde, som unddrager sig ethvert hierarki. Og det er netop Kræmmers udgangspunkt: Han er imod byrokrati, hierarki og bedreviden. Og ud fra denne antiautoritære ledestjerne har han levet sit anarkistiske liv. Hele tiden på vej mod nye ”tilfældige” eventyr, dog med den løse rammestyring, der hedder, at eventyr helst skal vare syv år, før en ny serie kan begynde. Hvis nogen engang har læst Luke Rheinhardts bog Terningemanden, er de vistnok tæt på mysteriet om Lars Kræmmers måde at navigere i tilværelsen på. Man griber tilfældet, frasiger sig masterplaner – og kaster sig ud i livet med påståelig optimisme. Bogen er skrevet aldeles uortodokst, i snappe sætninger. Man tumler som læser fra hændelse til hændelse, meget konkret beskrevet og skal helt sikkert læse meget mellem linierne. Et sted hedder det ”Damper derudad på en stjålen cykel”. Og et andet sted i bogen dukker refleksionen op: ”Jeg spørger mig selv, hvorfor jeg finder det hyggeligst blandt de uhyggelige? Hvorfor bliver jeg nervøs i selskab med de pæne og gode?” – Sådan spørger en ægte eventyrer. Og han slutter bogen om sit usædvanlige liv med at konstatere: ”Jeg har søgt og jeg har fundet. Har ønsket og fået. Har drømt og blevet skuffet …”. Men inden da har vi været så forskellige steder som i Afrika, på Wall Street og inden i en sort boks. Ret så usædvanligt, det hele. En eventyrer har berettet. Ret så underholdende.

Lars Kræmmer: VII. 378 sider. Artmoney 2010

Anmeldelse af ”VII” for Kunstavisen

Af Gordon Inc. – forfatter og anmelder

“En stilfærdig anarkists erindringer”

Nedbarberet og satans livsbekræftende selvbiografi fra artmoney bankdirektør Lars Kræmmer, hvis karierre måske er inbegrebet af D.I.Y. – Do it yourself!

Lars Kræmmer: “VII”, 2010.

”VII” er Lars Kræmmers selvbiografi so far; en personlig, spirituel odyssé ind i livet, kunsten og kærligheden. Fra opvæksten i den store gulstensvilla i Hjørring, til den berømte kunstskole Emily Carr i Vancouver i Canada, som 90er-ikonet Douglas Coupland også har frekventeret. Sproget er nedbarberet, for det meste holdt i ubestemt form og tiden er altid nu. Når man vender til sig formen, glider sproget let.  I sin direkte lige ud ad landevejen-stil kunne den minde om Jønkes ”Mit liv 1-3”-bøgerne, bortset fra at de respektive liv, selvfølgeligt er meget forskellige.

Hvem er Lars Kræmmer så? Innoverende kunstner? Brobygger mellem kunst og erhverv? En mand og et menneske der gør en dyd ud af nødvendigheden, eller måske i virkeligheden begge dele? En stilfærdig anarkist. En zen-buddhistisk bonderøv. Et ultimativ mønsterbryder, der paradoksalt nok er tro mod sine hjørringske/samsøiske/canadiske aner. En stor igangsætter og entreprenør, der gennem sit virke fortsat forbinder tusinder af mosaiske universer og har sørget for at ligeså mange fik tale og udstillingstid? Nu udsender han sin selv sin selv-biografi som artmoney, selvfølgelig.

Udover at være en usædvanlig levnedsskildring, er ”VII” også et kig ind i troldmandens værksted, i de referencer der har skabt LK’s univers:

Madame Blavatsky, numerologi, alskens koncept-art og de personer, han møder, der på forskellig vis inspirerer ham: Som Victor fra Polen, LK’s kunstmunk-ven fra Vancouver, der endte på den lukkede afdeling i Warszawa. Eller Aleh, der introducerer ham for yoga, det grønne køkken, filosofi, mysticisme, religion, kunst og ikke mindst den tibetanske dødebog, som LK bruger som afsæt til en performance, hvor han opholder sig nøgen i 49 dage i en kasse i totalt mørke, for at gennemleve de stadier som dødebogen beskriver, hvilket gør ham til mediestar overnight i Canada.

Senere gifter han sig, joiner Justin Sterlings mandevægelse, bliver kunstmunk i 7 måneder på gaden i Vancouver, hvilket koster ham ægteskabet. Økonomisk nød vækker Kræmmer-genet og han handler sig frem; Maler portræt af den græske galleri- bolighajs far, fordi han ikke har råd til huslejen, og får sin første mæcen. Han besøger et benediktinerkloster men trækker sig. Vi hører om fætteren, der bliver IT-guru og som han foredrager den med i Canada, når de ikke lige checker ulve i Rocky Mountains. Også går det slag i slag; Kunstkoloni i Canada, tilbage til Danmark. Svinekultur. Kampen for blå stempler og stive systemer og forkælede halvkunstnere. LK tar til Eliat i Israel, en turbulent affære med muslimsk pige, joiner derpå et kulturudvesklingsprojekt i Tanzania, hvor han møder medicinmanden Mosha og afrikansk Shamanisme. Tilbage til Canada, hvor han tilbringer 7 dage nøgen i et udstillingsvindue i et internetgalleri, der forsøges stoppet af politiet. Så møder han sin japanske kone, og udstiller sig selv nøgen sammen med hende i en John Lennon-agtig performance.

LK tar tilbage til DK og afventer kærestens komme, han er som sædvanlig flad og får den gode ide at lave penge selv ud af kunst, og vupti, artmoney-konceptet  er født. Nød lærer nøgen kunstner at spinde.

Delvist financeret af artmoney bygger han sit hus i Sydhavnen, og stifter Art Club, der langsomt udvikler sig til en større undergrunds-kunstklub med skiftende adresser , mange medlemmer og mange fester.  En af de mere prominente besøgende er Dali Lama, som LK dog ikke får trykket i hånden, fordi han synes situationen virker for opstillet.  På trods af gryende tosomhed får han dog både bestiget Mont Blanc – drilagtigt nok er kameraet selvfølgeligt løbet tør for batteri, så bedriften ikke kan foreviges, poetisk retfærdighed? – og han får lavet en artmoney stunt på Wall Street, hvor han stripper i 7 sekunder, og i hans personlige kunsthistorie nedfælder sig som ”det nøgne, fattige menneske i kontrast til multinationale finansmastodonter og travle jakkesæt i rush hour”.

Hjemme i DK går tiden med galleriflytninger, udstillinger en massé, der vokser sig større og større (”Penge uden grænser” i Øksnehallen), med masser af underholdende anekdoter om kunstnere og kunstpolitik.

Han køber en motorcykel, påstarter en 7-års rejse, men falder dog til patten og bliver gravid og vælger sin ny famillie, dog uden det for alvor sætter en stopper for noget som helst. Skønt Art Club afhændes til andre, fortsætter LK som artmoney-administrator, med alle de kompromiser og slugte kameler, der hører sig til når man omgås kunstnere, it-folk, mæcener og andre fuckhoveder. Alligevel bibeholder han sin accepterende, rummelige og omfavnende approach til omverdenen, og skønt han på de sidste sider er en anelse familliefanget og metaltræt og føler at de mest spændende år er gået, fortsætter han med at udvikle sine koncepter, med kunstkirken ”Church Of Art” som sidste skud på stammen.

”VII” er på engang kunstner-krønike og en vind og skæv levnedsskildring fra en mand, der er indbegrebet af punkmottoet D.I.Y. – Do It Yourself! Selv blev jeg dybt inspireret af den, idet den er sjældent livsbekræftende og viser at livet altid giver veje, blot man står ved sig selv og tænker anderledes og utraditionelt nok.

At være menneske er at skrive sin historie. At være sit eget sandhedsvidne. At printe sit aftryk på verdens smilende fjæs og det har Lars Kræmmer gjort med ”VII”.  Oven i købet et sanset og levet et af slagsen.  Satans livsbekræftende i sin stilfærdige insisteren på livet og lyset i sprækkerne, nede på jorden og inde i sanserne. Fint og følsom, men blottet for føleri og unødig poseren. Kunst der ikke forsager materien, men hviler i sig selv, som han skriver ”Når alt kommer til alt, står kunstner til ansvar overfor sig selv, uanset ydre tegn på fiasko eller succes. Godnat og sov godt.”

Mine eneste indvendinger er at der mangler et forfatterfoto, en flap og en bagsidetekst, samt at jeg ville foretrække at jeg selv hed Gordon og ikke jens.com.  og så ville jeg satans gerne have hele historien om Lars, der uforvarende kom til at slå tyskeren i Canada ihjel i de glade gangsterdage, fordi han trak kniven ud af hans hals.

Men en flot debut.  Kræmmers næste bogprojekt bliver efter sigende en krimi med en kvindelig hovedperson. Jeg glæder mig.

Gordon Inc. – forfatter

Illustrationer til følgende bøger:

Dimitri Casali (Paris/France) “Napoléon sur le Divan”, 2019
Kishichiro Komatsu Kræmmer – Soludbruddet
Carsten Graff – Blot til lyst
Asger Stig Møller – Patienten O’s tilståelser
Asger Stig Møller – Manden der så fontænerne
Carsten Graff – Samtaler med et træ
Erik Graff – Hvem, Hvad, Hvor er Gud?
Lennox Raphael & Lars Kræmmer – Nøgen Jomfru
Lennox Raphael & Lars Kræmmer – Art of Love
Lennox Raphael & Lars Kræmmer – Joy of Love
Lennox Raphael & Lars Kræmmer – Tears of the Soul